سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از نشانه های فقه، بردباری و دانش و سکوت است . سکوت دری از درهای حکمت است . سکوت، محبّت می آورد و راهنمای هر گونه خیری است [امام رضا علیه السلام]


ارسال شده توسط منصوری قزالحصاری در 89/6/15:: 3:50 عصر

کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط منصوری قزالحصاری در 89/6/15:: 2:23 عصر
 انرژی هسته ای در کشاورزی

تولید گونه هایی از گیاهان خوراکی با حاصل خیزی بیشتر، تولید گونه های مقاوم نسبت به آفات و کم آبی، استفاده موثرتر از منابع آبی و جمع آوری آن ها، نابودی آفات، جلوگیری از فساد محصولات در هنگام نگهداری از مهم ترین موارد استفاده از علوم و تکنولوژی هسته ای در کشاورزی است.

?) تولید بذرهای مقاوم به شوری و سرما

?) تولید میوه های بدون هسته

?) افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی

?) کاربرد انرژی هسته ای در مبارزه با آفات محصولات کشاورزی

?) تولید گونه های پرمحصول و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور

?) افزایش سرعت تحقیقات

?) تولید برنج هسته ای توسط محققان کشور

?)بهره مندی از فناوری هسته ای در کنترل و تشخیص آفات

?) تولید انواع لیزرها

??) تولید چشمه های رادیواکتیو صنعتی ( مانند ایریدیم ??? )، جهت کاربردهای گوناگون در صنعت . از جمله ، رادیوگرافی صنعتی و تستهای غیر مخرب .

??) آنالیز، شناسایی و اندازه گیری خواص مواد با استفاده از روش های هسته ای .



ارسال شده توسط منصوری قزالحصاری در 89/6/15:: 2:3 عصر
برای اولین بار در شهرستان تربت جام،جزوات کاملا معتبر و کامل ...و همچنین جزوات کامل رشته ی تکنولوژی تولیدات گیاهی(کارشناسی نا پیوسته)

ارسال شده توسط منصوری قزالحصاری در 89/6/14:: 9:6 عصر
بیماری پوسیدگی زغالی خربزه( Macrophomina phaseolina ) یکی از مهمترین بیماریهای خربزه در ایران می باشد. با توجه به اینکه تغذیه گیاه می تواند روی شدت بیماریهای گیاهی از جمله بیماری پوسیدگی زغالی در خربزه اثر داشته باشد، در آزمایشات گلخانه ای سطوح مختلف عناصرغذایی شامل ازت، فسفر، پتاسیم و کلسیم روی سه رقم رایج خربزه در مناطق مختلف ایران ( سوسکی، خاتونی و زرد جلالی ) در حضور و عدم حضور قارچ M. phaseolina بررسی گردید. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی با سه تکرار انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین سطوح مختلف ازت اختلاف معنی داری وجود دارد، افزایش میــزان ازت (20 میلی اکی والانت در لیترNO3-) باعث افزایش حساسیت به بیماری و کاهش میزان ازت (10 میلی اکی والانت در لیترNO3- ) باعث کاهش میزان حساسیت نسبت به این بیماری شد. مقایسه میانگینها با استفاده از آزمون چند دامنه ای دانکن نشان داد که افزایش میزان فسفر (4میلی اکی والانت در لیترH2PO4-) وکاهش میزان پتاسیم (صفر میلی اکی والانت در لیترK+) باعث افزایش بیماری گردید و همچنین افزایش میزان کلسیم (12میلی اکی والانت در لیترCa++) باعث کاهش شدت این بیماری گردید. اثرات سطوح مختلف ازت، فسفر، پتاسیم و کلسیم روی رشد قارچ M. phaseolina در محیط PDA با استفاده از طرح کاملاً تصادفی با سه تکرار مطالعه شد. در این بررسی بین تیمارهای مختلف نیترات آمونیوم، نیترات پتاسیم، فسفات هیدروژن دی پتاسیک و نیترات کلسیم اختلاف معنی داری مشاهده شد و کمترین سطح رشدی قارچ مربوط به تیمار1/0 گرم در لیتر هر یک از این چهار ترکیب بود که به ترتیب 49/50، 06/53 ، 76/48 و 49/50 سانتیمتر مربع می باشند. نتایج این بررسی نشان داد که مدیریت تغذیه گیاه می تواند یک فاکتور مهم درکاهش شدت بیماری قارچ M. phaseolina در ارقام مختلف خربزه باشد. و لذا در مدیریت بیماریهای گیاهی نقش تغذیه باید به عنوان یک عامل مهم در وقوع و توسعه بیماریها مورد مطالعه قرار گیرد.

ارسال شده توسط منصوری قزالحصاری در 89/6/6:: 4:27 عصر
در بخش کاشت و تولید خربزه، کشاورزان تربت جام و تایباد امسال متحمل خسارات زیادی شدند.متاسفانه به دلیل شیوع بیماریهای خاکزی در این مناطق همچون قارچهای پتیوم و فایتوفتورا بیش از 30درصد محصول کشاورزان ازبین رفت...با وجودی که خربزه یکی از محصولات عمده این مناطق بوده و در فصل تابستان برداشت میشودو اکثر کشاورزان تربت جامی و تایبادی(بیش از 90درصد)خربزه کار هستنداز دولت توقع داشتندکه در این زمینه که برای اولین بار در این مناطق اتفاق افتاده مساعدتی داشته و یا تدابیری بیندیشند که متاسفانه حتی صحبتی نیز در این زمینه نیز نشده است و این مطلب نمی تواند بیانگر کم اهمیتی این موضوع باشد بلکه سهل انگاری مسئولین را میرساند و تنها خواهش کشاورزان از مسئولین محترم این است که لااقل برای پیشگیری موضوعاتی از این قبیل،قبل از کاشت تدابیری بیندیشند....در ضمن 70درصد خربزه کشور در این شهرستانها تولید میشود......توسط جمالدین منصوری

   1   2      >